Galette s rebarborou a jahodami

května 31, 2016

Rebarbora neboli reveň. Rebarboru mám ráda, každý rok se těším, až bude opět k mání a já z ní budu moc připravit nějaký ten koláč nebo marmeládu. Marmeládu doporučuji, je moc dobrá a hlavně ne tak sladká jako jiné druhy. Marmeládu z rebarbory skvěle doplňuje vanilka.
Když jsem pátrala po tom, co to je rebarbora, dozvěděla jsem se, že to není ovoce, ale zelenina, pochází až z daleké Číny, a že je to sezónní zelenina, kterou můžeme využívat v květnu a červnu. Musíme si však dát pozor na kyselinu šťavelovou, která není moc vhodná pro osoby s ledvinovým onemocněním. 
V tomto receptu jsem k rebarboře přidala jako další ovoce jahody, které dají náplni pěknou červenou barvičku, ale hlavně docílíme i ne tak rebarborové chuti, kterou nemusí mít všichni v oblibě. Po upečení je náplň celkem tekutá, ale nebojte, ztuhne vám (i když jsem měla celkem obavy).
Předtím, než začneme, si připravíme škrabku na brambory, nůž, prkýnko, kuchyňskou váhu, hrnec, mísu na těsto, menší misku na část jahod, polévkovou lžíci, čajovou lžicku, skleničku, vařečku, váleček na těsto, koláčovou formu a pečicí papír. 

Náročnost: střední
Doba přípravy: 30 minut + pečení
Počet porcí: 8 - 12


Suroviny

Náplň
  • 450 g rebarbory
  • 500 g jahod
  • 30 ml vody 
  • 4 lžíce třtinového cukru (použila jsem Muscovado)
  • 1/4 čajové lžičky mleté vanilky
  • 3 polévkové lžíce vody 
  • 2 polévkové lžíce kukuřičného škrobu
Těsto
  • 1/2 tučného tvarohu (ne ve vaničce, ale v alobalu)
  • 150 g studeného másla na malé kousky
  • 200 g hladké mouky + na vyválení těsta
  • špetka soli
  • 20 g třtinového cukru

Postup

Nejprve začneme očištěním rebarbory a jahod. Rebarboru si oloupeme, omyjeme a nákrájíme na 0.5 cm plátky. Jahody zbavíme šťopek, omyjeme a nakrájíme také na 0.5 cm plátky. Rebarboru a část jahod dáme do hrnce, tak 2 hrsti jahod odendáme a použijeme na ozdobu.
Do hrnce přidáme 30 ml vody, třtinový cukr (doporučuji raději osladit dle chuti, já použila 4 lžíce cukru Muscovado, který má menší sladivost), vanilku a na mírném plameni, za občasného míchání, vaříme do změknutí. Ovoce během vaření pustí šťávu.
Mezitím co se nám vaří náplň, tak připravíme těsto a to tak, že do mísy odvážíme všechny suroviny a vypracujeme těsto. Musíme pracovat rychle, aby nám máslo nezačlo měknout. Poprášíme pracovní plochu moukou a válečkem vyválíme těsto tak, aby bylo větší, než je forma. Formu vyložíme pečicím papírem a těsto do ní vložíme. Než doděláme náplň, tak dáme formu s těstem do ledničky. Zapneme troubu na 175°C.
Do skleničky nalijeme vodu, nasypeme škrob, rozmícháme a za stálého míchání nalijeme do ovocné směsi. Mícháme a vypneme, než začne vařit.
Z ledničky vyndáme formu s těstem, do ní nalijeme horkou směs, posypeme jahodami, které jsme si dali stranou a ohneme přečnívající těsto směrem dovnitř.
Vložíme do trouby a pečeme, dokud není těsto na vrchu krásně zlatavé. Já jsem koláč pekla cca 1 hodinu. Náplň v koláči je po upečení stále tekutá, je proto nutné nechat koláč vychladnout a poté dát ještě do ledničky.

Čtěte také

0 komentářů