Hovězí borščguláš

dubna 23, 2016

Na počátku všeho byl vývar a ne ledajaký, ale Konečně vývar a to novinkový hovězí. Takže pak už jen vymyslet co s ním. Rozhodování to bylo opravdu těžké, protože jsem z něj nechtěla připravit jen tak něco (když už jsem měla konečně možnost si jej koupit). K hovězímu vývaru zajisté patří hovězí maso, zelenina je pro mě nutnost a pečení v jednom hrnci či pekáčku mám úplně nejraději, takže bylo rozhodnuto!
Vymyslet název pro tento pokrm mi dalo celkem zabrat, protože jsem nechtěla mít už třetí jídlo s názvem "pečené se zeleninou", takže nakonec jsem zvolila název, který vymyslel můj manžel a to "borščguláš". A proč? To se dočtete pod receptem a myslím, že to tento pokrm celkem vystihuje. 
Co se týče vývarů, tak ty si občas uvařím do zásoby a zamrazím, ale nejčastěji to je zeleninový, maximálně kuřecí. Co nepoužívám jsou bujóny, to si raději jídlo odpustím a připravím, až když mám svůj vývar. 
Tak dost povídání, připravíme si kuchyňské náčiní a to prkénko, nůž, mísu, hluboký talíř, vařečku, hrnec s pokličkou vhodný do trouby, čajovou lžičku, škrabku a otvírák na konzervy. 


Náročnost: snadné
Doba přípravy: 15 min + cca 90 minut pečení
Porcí: 2-3


Suroviny

  • 500 g hovězího masa zadního
  • 450 ml hovězího vývaru 
  • 125 g slaninových kostek (Lidl) nebo šunkových kostek (Kaufland)
  • 8 malých brambor
  • 2 středně velké mrkve
  • 1/4 celeru
  • 250 g žampionů (1 menší vanička)
  • 2 středně velké cibule 
  • 1 plechovka drcených rajčat
  • 2 bobkové listy
  • 2 kuličky nového koření
  • sůl
  • pepř
  • 1 čajová lžička sušeného tymiánu
  • olej

Postup

Nejdříve si očistíme a nakrájíme zeleninu a maso. Mrkev, celer, cibuli a brambory oloupeme, omyjeme a mrkev nakrájíme na cca 3 cm špalíčky, celer na hranolky, cibuli na čtvrtiny a brambory necháme v celku. Žampiony omyjeme, očistíme jeli třeba a necháme v celku. Všechnu zeleninu dáme do mísy. Nyní si připravíme maso a to tak, že jej omyjeme a nakrájíme na kostky (2-3 cm velké).
Hrnec rozpálíme, přidáme olej, maso a šunkové (slaninové) kostičky. Osolíme, opepříme a společně opékáme, dokud se maso nezatáhne (nebude na povrchu růžové) a nepustí trochu šťávy. Poté přendáme maso se šunkovými (slaninovými) kostičkami do hlubokého talíře a do hrnce nasypeme všechnu zeleninu, kterou společně restujeme tak 10 minut. Zapneme troubu na 170°C.
K zelenině přidáme maso se šunkovými (slaninovými) kostičkami, hovězí vývar, drcená rajčata, sůl, bobkový list, nové koření a lžičku tymiánu. Vše společně promícháme a chvíli povaříme. Ochutnáme, zdali je pokrm dostatečně slaný.
Hrnec přiklopíme a dáme do trouby, kde pečeme tak 60 minut s pokličkou (občas promícháme) a cca 30 minut bez pokličky.
Hotové maso by mělo být měkké, z vývaru a rajčat se vytvoří vynikající silná omáčka.


A po dlouhé době tu máme i názor manžela, kterého jsem svým jídlem dosud neotrávila a je ochoten stále zkoušet mé výtvory. Takže co na to manžel?
"Miluji guláš a boršč a tohle má to nejlepší z obojího. Říkám tomu borščguláš."


Čtěte také

0 komentářů