Domácí bochánky

dubna 26, 2016

Tak a máme tu konečně taky nějaký ten recept na pečivo, které můžete upéct své drahé polovičce k snídani a to domácí bulky. Pečivo peču nejčastěji o víkendu, protože na to mám zaprvé čas a za druhé nerada chodím o víkendu nakupovat. Nejraději peču housky nebo focacciu, několikrát jsem pekla i chléb, ale nikdy ne z vlastního kvásku. Ten bych chtěla také časem vyzkoušet.
Přijde mi, že mnoho lidí má respekt před kynutým těstem a bojí se, že se dílo nepovede. Abych řekla pravdu, i já jsem měla strach, že se mi to nemůže povést, ale jakmile jsem jich pár udělala, tak jsem zjistila, že to vlastně až taková věda není. Takže hurá na to! 
Připravíme si kuchyňské načiní, abychom je nemuseli hledat během přípravy a to malou misku s víčkem na kvásek, mísu na těsto, vařečku, váhu, polévkovou lžíci, čajovou lžičku, nůž, odměrku, dvě čisté utěrky, 2 plechy, pečicí papír, mašlovačku a mističku na vajíčko.

Suroviny

  • 1/2 kostky čerstvého droždí
  • 1/2 čajové lžičky cukru
  • 300 ml vlažné vody + trochu vlažné vody na zadělání kvásku
  • 500 g polohrubé mouky + další na propracování těsta a posypání pracovní plochy
  • 5 polévkových lžic olivového oleje
  • 1 čajová lžička soli
  • mák, chia, vločky či jiná semínka na posypání housek
  • 1 menší vajíčko

Postup

Nejprve si připravíme kvásek. Rozdrobíme čerstvé droždí do malé mističky, přidáme cukr a vody tak, aby bylo droždí pod vodou. Rozmícháme lžičkou droždí s vodou a cukrem, přiklopíme a dáme na teplé místo vzejít (trvá to tak 10 - 15 minut, na povrchu se vám vytvoří bublinky a když se zaposloucháte, tak uslyšíte, jak kvásek pracuje). 
Do velké mísy si navážíme mouku, osolíme, přidáme připravený kvásek, olej a vodu. Vařečkou promícháme a spojíme všechny suroviny. Pomoučníme si pracovní plochu, těsto na ni přendáme, vyhrneme rukávy a začneme hníst, dokud nám nevznikne těsto, které je hladké, nelepí se (musíme stále moučnit plochu i těsto, dokud nepřestane lepit) a je pružné (trvá to celé tak 5 - 10 minut). 
Pomoučníme pracovní plochu, z těsta vytvarujeme velký bochánek, který posypeme trochou mouky, přikryjeme utěrkou a necháme tak 1 hodinu kynout, dokud těsto nezdvojnásobí svůj objem. 
Po vykynutí rozkrájíme bochánek na 8 kousků. Z každého kousku vytvarujeme bochánek, který přendáme na plech vyložený pečicím papírem. Na každý plech naskládáme 4 bochánky a to z toho důvodu, že bochánky necháme pod utěrkou ještě tak 20 - 30 minut kynout. Mezitím, co nám bulky kynou si rozehřejeme troubu na 180°C. 
Vykynuté bochánky potřeme vajíčkem (nejdříve 1. plech, po upečení teprve 2. plech) a posypeme semínky dle libosti. Já jsem použila na první várku mák a na druhou várku chia semínka a jemné ovesné vločky. Bochánky pečeme tak 20 - 30 minut dokud nejsou zlatavé. Hotové bochánky necháme vychladnout na mřížce.


Čtěte také

0 komentářů